Pimpelmees in een bundel licht

Werkwijze

Ik werk vanuit talentgedreven en waarderend coachen waarbij de nadruk ligt op dat wat wél werkt. Je meer bewust zijn van je sterke kanten en het vergroten van je veerkracht helpt om de basis te verstevigen om goed om te kunnen gaan met moeilijke emoties of lastige situaties. Ik begeleid je bij het (her)ontdekken van je talenten en veerkracht.

Tijdens de gesprekken werk ik met verschillende materialen en methodieken, zoals de talentenkaarten, creatieve spellen en andere werkvormen. Ook maak ik vaak gebruik van de landkaart ‘Stromen van verbinding’. Deze kaart is ontworpen door Janet Schmidt en wordt gebruikt om innerlijk op reis te gaan en ‘spelenderwijs’ tot gesprek te komen.

Wanneer je het contactformulier hebt ingevuld, neem ik zo spoedig mogelijk telefonisch contact met je op. In dit gesprek nemen we jouw vraag en mijn werkwijze door. Wanneer dit goed voelt, plannen we een eerste gesprek.

Werkwijze begeleiding kinderen en jongeren

In een eerste gesprek met ouders is het van groot belang dat we weten dat er vertrouwen is, in elkaar en in deze manier van werken. Dat vertrouwen vormt onze basis. We onderzoeken ook in dit gesprek wat ouders graag voor hun kind willen. Er komen punten aan de orde als: wat is de aanleiding voor je vraag, het verhelderen van de vraagstelling en we bespreken welke verwachtingen je hebt. Deze vragen zijn belangrijk om bij stil te staan. Het geeft jou de mogelijkheid om af te tasten of mijn begeleiding bij jou en je kind past. En ik kan inschatten of mijn ondersteuning aansluit op de vraag.

Daarna spreken we af of en hoe we gaan starten. Het kan zijn dat de hulpvraag van je kind anders is dan jouw hulpvraag. Hoe het traject zal gaan en hoeveel sessies er nodig zijn is van te voren niet altijd vast te leggen. Samen met jou, met jullie, stem ik het plan voortdurend af.

Bij het tweede gesprek is je kind erbij en starten we vaak met een uitgebreid ‘onderzoek’ van talenten. Er wordt gekeken naar wat je kind blij maakt, op welke momenten het goed gaat. Vanuit deze positieve energie durft je kind naar het probleem, naar de hulpvraag te kijken. Ook bespreken we hoe je het wel graag zou willen en maken we samen een plan om dat te bereiken.

Elke begeleidingssessie duurt gemiddeld 45-60 minuten voor kinderen en jongeren en 60-75 minuten voor volwassenen. De frequentie hangt af van de situatie.

Begeleidingssessies vinden in principe plaats in mijn praktijk. Ook is er de mogelijkheid om naar buiten te gaan en al wandelend te praten. In sommige situaties is het prettiger als de afspraken thuis of op school plaatsvinden. Houd er rekening mee dat er dan reiskosten bijkomen.

Werkwijze begeleiding volwassenen

Individuele gesprekken: in gesprek met jou wordt jouw vraag helder en volg ik je coachvraag. Dat kunnen vragen zijn die te maken hebben met veerkracht, verbinding en verlies, of met andere thema’s die jou bezighouden. Elk traject is anders en het aantal coachgesprekken kan dan ook variëren. Soms zijn een paar gesprekken al voldoende om weer verder te kunnen.

Begeleidingssessies vinden in principe plaats in mijn praktijk. Ook is er de mogelijkheid om naar buiten te gaan en al wandelend te praten. Een sessie duurt gemiddeld 60 – 75 minuten. De frequentie van de gesprekken hangt af van de situatie. Jij bepaalt wat je nodig hebt en hoe vaak je de gesprekken wilt.

Wees welkom om vrijblijvend kennis te maken. Woorden op een website geven informatie, maar bij een ontmoeting kunnen we onderzoeken of er een klik is. En mag jij ervaren of het veilig voelt om jouw verhaal te delen.

Jij mag zijn zoals je bent
om te worden wie je bent
maar nog niet kunt zijn
en je mag het worden
op jouw manier en in jouw tijd
(Anna Terruwe)