Met Bas, een jongen uit groep 8, bespreek ik een situatie die heeft plaatsgevonden tussen hem en een paar klasgenoten. Over opmerkingen die over en weer zijn gegaan, appjes die zijn gestuurd en de ruzie die ontstond. We praten over hoe je kunt reageren als er nare dingen worden gedaan en gezegd. Reageer je als een steunzool of als een blusdeken?
We bekijken het werkblad met de omschrijvingen en Bas benoemt punt voor punt wie hij vindt passen bij de zinnen van de steunzool. Ik leg uit dat we kunnen kiezen hoe we reageren. We praten over nare opmerkingen en gedachten die uit je mond kunnen komen of in je hoofd zitten. Dat je grijze en gekleurde gedachten kunt hebben. En we oefenen hoe je grijze gedachten omdraait en gekleurd maakt. Bas verandert zijn grijze gedachte ‘Ik heb geen zin in de Cito’s’ in zijn zelfbedachte aanmoediging: ‘3, 2, 1 .. go! We gaan ervoor!’ Dat helpt vast bij die lastige toetsen.
Op een grote papieren steunzool schrijft Bas enthousiast op wie zijn steunzolen zijn. Ik kijk mee en lees: mijn moeder en vader, de trainer, het team, een vriendje en de juf. Hij straalt als hij vertelt waarom ze zijn steunteam zijn.
Kijken naar je eigen gedrag, je woorden en je gedachten helpt je om je meer bewust worden wat je zegt en doet. En of dat de ander steunt of niet. Onderaan het werkblad staan prachtige doelen: probeer zoveel mogelijk een steunzool te zijn en verzamel steunzolen om je heen. Geef de ander complimenten als hij of zij iets doet van de steunzoolkenmerken. Want: wat je aandacht geeft, groeit!
Lang leve steunzolen!
De werkbladen horen bij het prachtige boek ‘Het land van Alles’ van Liek Besselaar. Een boek voor jong en oud. Het leert je over talenten, over de waarde van je minder goede eigenschappen, over je Hoofd en Hart. Het leert je op een fantasievolle manier de inzichten uit de psychologie en de positieve psychologie.